Fortsätt till huvudinnehåll

Slut på cash

Jaha, nu tog det tvärstopp. Har i ivern av att starta mitt aktiesparande lyckats spendera nästintill all cash som legat och skvalpat i diverse konton. En liten dipp gjorde inte heller att suget vilade över sommaren.

Planen sedan start har varit att jag efter att ha investerat startkapitalet på ca. 225.000:- skulle lägga ca. 12.000:- av sparkapitalet var månad på aktieportföljen. Jag investerade i Jan-Feb men har sedan Mars investerat ytterligare ca. 135.000:- mot de tänkta 12.000:- * 6 = 72.000:- nästan dubbelt upp alltså.

Fast för att "lyckas" med det har jag tagit i från tårna och till och med nallat från sparbufferten och nu står jag där - fullinvesterad - och med ett lönekonto som precis kommer att räcka månaden ut. Snacka om "mixed feelings". Glad som fan för att jag snart har kommit halvvägs till den första miljonen i aktieportföljen men också lätt obekväm med att ha så lite i både buffert och plånkan. Känns dock lite bättre när jag vet att där kommer trilla in slantar under de resterande månaderna av året men det är tyvärr slut på min egna lilla hausse.

Hade ni också liknande starter?

Kommentarer

  1. Ja vi har nog alla varit där. Men har man bara köpt 'rätt' aktier så trillar snart utdelningar in och då kan man köpa mer.

    /Aktiepappa

    SvaraRadera
  2. Absolut! Jag får ta det som en lärdom att korrelera min (finansiella) styrka med strängen på bågen jag tänkt skjuta på målet med.

    Tack för svar Aktiepappa, hoppas på fortsatt inspiration från din blogg i höst.

    Mvh. Marty

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ner, ner, ner...igen

Det "populära" uttrycket "börsen ger och börsen tar" går på repeat. För visst kan det ses som ett vedertaget uttryck numera som definitivt passar in under det rådande börsklimatet. Det har nog inte undgått någon, som i alla fall investerar i aktier, att börsen fått skrämselhicka av den stigande inflationen i världen.  Jag har nu varit en aktiv investerare i mer än strax över fem år och på denna, relativt, korta men ändå händelserika tid lärt mig en del om vad jag inte lärt mig. Jag vet, definitivt, nu att jag hade inte hade kunnat agera annorlunda än jag gjort  för att eventuellt ha presterat en mer hyffsad realiserad avkastning. Detta eftersom min strategi är baserad på "köp och behåll" och är inte värdebaserad. Jag är helt enkelt inte tillräkligt insatt och kunnig för att ta köp/sälj beslut baserat på ett företags värderingar. Därför har jag sedan jag aktivt påbörjade min resa mot en "mindre inrutad vardag" hållit mig (relativt) strikt till en

Nyckeltal December 2021

December 2021 Snart dags för en årssammanställning men först en snabb överblick av nuläget. Portföljen innehåller 146 aktier och 9 fonder. Portföljvärde Aktier - 2 425 000kr Fonder - 1 185 000kr Utdelningsprognos per år 88 000kr Utdelningstillväxt YTD 8,5% (mål >6%) Direktavkastning: 4,39% (mål >5%) YoC 6,92% (mål >6%) Avkastning TD Aktier - 43,07% Fonder - 313,12% Totalt - 82,30%

Andra miljonen uppnådd