Fortsätt till huvudinnehåll

Stängning av 2017

God fortsättning! Det nya året är invigt men mitt första år är ännu inte konkluderat. Dit är det ytterligare ett par månader. Oavsett det så hade jag ändå satt upp mål för det brutna året 2017. Så låt oss kika på dem samt se vad december bjöd på i övrigt.

Jag nämnde i månadssammanfattningen för november att jag har givit min KF-portfölj en hävarm genom Avanza Superlån. Just nu ligger skuldkvoten på 8,9% och tanken är att ligga på max 10%. Läs gärna Utdelningsseglaren och Stefan Thelenius tankar om belåning av portföljen.

Med månadsparet och lite mer lån köptes följande aktier i december:
Inköp december 2017
Hade tyvärr önskat köpa mer då det mesta var relativt billigt mitt i december men den pågående kök/vardagsrums-renoveringen plus jul- och nyårsfirandet tärde en hel del på plånboken. Två nya bolag tog plats i portföljen:

  • Eolus Vind AB - Eolus vind projekterar och uppför vindkraftsanläggningar, producerar el samt tillhandahåller drifts- och förvaltningstjänster för anläggningarna. Företaget har uppfört 477 anläggning och har över 2000 i projektportföljen.
  • Bråviken Logistik - Bråviken Logistik AB (publ) är ett svenskt fastighetsbolag som sedan april 2017 indirekt äger en fastighetsportfölj. Beståndet omfattar ca 139 000 kvm uthyrbar area fördelat över tre logistikfastigheter belägna i Norrköping, Nyköping och Jönköping, och är fullt uthyrt.
Nu innehåller portföljen 44 bolag som är viktade enligt följande:

Portföljinnehav december 2017 - Pie

Portföljinnehav december 2017 - Treemap
Fördelningen mellan portföljens sektorer och branscher är nu:
Portföljsektorer och -branscher december 2017
December bjöd självklart på lite utdelningar:
Utdelningar december 2017
Som nämndes i början hade jag satt upp ett (del-) mål för 2017. Dessa var att få upp portföljvärdet till 500.000:- och en total utdelning, efter skatt, på 18.000:-. Båda målen uppnåddes med hjälp av portföljbelåningen (ca. 40.000:-)

Utdelningsuppfäljning
Målet för utdelningar under 2018 är fortfarande 36.000:- dvs en tillväxt på 100%. Men då den prognosticerade utdelningsnivån, dvs. direktavkastningen på nuvarande innehav, för 2018 pekar på ~30.000:- och det faktum att portföljens utdelningsnivå ökade med ~12.000:- under 2017 känns det som att målet är lågt satt.

Men samtidigt vet jag redan nu att jag inte kommer att kunna spara lika mycket under 2018 som jag gjort 2017. Jag lämnar därmed målet där det är och skulle det slås blir det något att fira och det är ju aldrig fel.

Med ytterligare två bolag i portföljen växer dels utdelningsnivån lite men också antalet utdelningstillfällen:
Utdelningsnivåer per månad

Utdelningsdagar
Det såg ut att gå mot ett bra avslut efter uppstudsen i slutet av november. Tyvärr slutade sista månaden för året i moll.
Portföljutveckling december 2017
Jag slog inte index men jag kan inte direkt påstå att jag är speciellt överdrivet besviken på utfallet för året.
Portföljutveckling för 2017
Siffernörd som jag är blev det som vanligt en hel del av den varan i denna månads/år-sammanfattning. Oavsett om det faller er i smaken eller ej så vore det kul om ni kom med förslag på ämnen eller perspektiv runt mitt sparande som ni skulle vilja läsa mer om.

    Kommentarer

    Populära inlägg i den här bloggen

    Ner, ner, ner...igen

    Det "populära" uttrycket "börsen ger och börsen tar" går på repeat. För visst kan det ses som ett vedertaget uttryck numera som definitivt passar in under det rådande börsklimatet. Det har nog inte undgått någon, som i alla fall investerar i aktier, att börsen fått skrämselhicka av den stigande inflationen i världen.  Jag har nu varit en aktiv investerare i mer än strax över fem år och på denna, relativt, korta men ändå händelserika tid lärt mig en del om vad jag inte lärt mig. Jag vet, definitivt, nu att jag hade inte hade kunnat agera annorlunda än jag gjort  för att eventuellt ha presterat en mer hyffsad realiserad avkastning. Detta eftersom min strategi är baserad på "köp och behåll" och är inte värdebaserad. Jag är helt enkelt inte tillräkligt insatt och kunnig för att ta köp/sälj beslut baserat på ett företags värderingar. Därför har jag sedan jag aktivt påbörjade min resa mot en "mindre inrutad vardag" hållit mig (relativt) strikt till en

    Nyckeltal December 2021

    December 2021 Snart dags för en årssammanställning men först en snabb överblick av nuläget. Portföljen innehåller 146 aktier och 9 fonder. Portföljvärde Aktier - 2 425 000kr Fonder - 1 185 000kr Utdelningsprognos per år 88 000kr Utdelningstillväxt YTD 8,5% (mål >6%) Direktavkastning: 4,39% (mål >5%) YoC 6,92% (mål >6%) Avkastning TD Aktier - 43,07% Fonder - 313,12% Totalt - 82,30%

    Andra miljonen uppnådd