Fortsätt till huvudinnehåll

Livet efter mörkret

Jag har varit lite snål med uppdateringarna på bloggfronten under starten av 2018. Anledningarna är både många eller också få beroende på sinnesstämningen. Livet kom ifatt. Rörigt på jobb och hemma ställer till det i skallen. Och fasten man intalar sig att allt är under kontroll brinner stubinen allt snabbare tills proppen, nästan, smäller. Men, med det annalkande ljuset, erfarenhet och professionell hjälp tas nya tag. En annan livlina är helt klart sparandet. Det ger hop om en enklare vardag med mindre måsten och utrymme för mer kommunikation.

Med nästan ett helt år bakom mig så är det nu inga hål kvar på månadsbasis gällande utdelningar. De första utdelningarna för året blev:
Utdelningar Jan-Feb 2018
Årets utmaning blir att fylla upp alla veckor med minst en utdelning. Går det tror ni?

Tyvärr har det nya året inlets i en kärvare ekonomisk sits än beräknat. Tyngd av höstens/vinterns köksrenovering, som byggbolaget tog rejält betalt för, och julledighetens utsvävningar har bara ören, utdelningar till trots, placerats i portföljen under dessa två månader.
Inköp Jan-Feb 2018
Förutom påfyllnad av prisvärda befintliga innehav för att få upp dess YoC blev det följande nya bekantskaper:
  • Vistin Pharma som kom in som en "ersättare" för Weifa inom Hälsovård/Läkemedel.
  • Nordea Bank levererar bra resultat och ser ut att vara snäppet bättre fundamentalt gentemot sina kollegor.
  • Tryg utökar diversifieringen inom finanssektorn.
Totalt ökade den årliga utdelningssumman med 1.152,27:- i och med dessa inköp. De kommande månaderna är de som, för tillfället, delar ut mest och jag hoppas, med hjälp av dessa, komma upp i den spartakt som jag planerat för året. Utdelningskalendern ger följande bild av utdelningsspridningen över året:
Utdelningskalendern Feb 2018
Det är nu är 49 bolag i portföljen som bidrar till snöbollen och fördelningen dem emellan är enligt följande:
Porföljinnehav Feb 2018
Portföljinnehav Feb 2018
Portföljens fördelning i dess sektorer och branscher är nu:
Portföljallokering Feb 2018
Börsen har varit lite smått volatil sedan december och det har inte varit jättelätt att sitta still i båten. Speciellt inte som nybörjare. Men jag är inte med i leken för att göra snabba klipp; långsiktighet eftersträvas.

Jag grämer mig ändå att jag inte var mer uppmärksam på råden och signalerna under senhösten. Hade jag varit det så hade i alla fall min andel i H&M inte varit så stor som den fortfarande är. De pengarna hade säkerligen gjort ett bättre arbete i något annat bolag. Efter uppgången/återhämtningen i januari landade februari ändå väl efter en brant inledning.

Portföljutveckling Feb 2018
Lite intressant är det att jag tycks bli mer och mer accepterande av dessa röda siffror och det oroar mig lite. Vill inte bli för passiv men heller inte defensiv. Svår balansgång. Speciellt när min prioritet är att trycka upp utdelningsandelen så högt det bara går och så snabbt det bara går. Fast inte på bekostnad av portföljens soliditet.

För året är det än så länge minus och med läget i världen ser det inte ut som där kommer att finnas många ljusglimtar att fånga den närmsta tiden. Men som sagt så är det den trägna som vinner i längden; hoppas vi.

Portföljutveckling 2018
Jag hoppas få mer ork framöver så antalet inlägg blir fler än vad trenden antyder just nu. Tänker att en pensionsöversyn ligger i tiden. Dessutom är jag sugen på att diskutera min ansats till mitt sparande där högsta möjliga utdelning på kortast tid är målet.

Har ni någon fråga på mitt sparande eller för den delen ert egna som jag skulle kunna ta upp?

Med vänlig hälsning. Marty


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ner, ner, ner...igen

Det "populära" uttrycket "börsen ger och börsen tar" går på repeat. För visst kan det ses som ett vedertaget uttryck numera som definitivt passar in under det rådande börsklimatet. Det har nog inte undgått någon, som i alla fall investerar i aktier, att börsen fått skrämselhicka av den stigande inflationen i världen.  Jag har nu varit en aktiv investerare i mer än strax över fem år och på denna, relativt, korta men ändå händelserika tid lärt mig en del om vad jag inte lärt mig. Jag vet, definitivt, nu att jag hade inte hade kunnat agera annorlunda än jag gjort  för att eventuellt ha presterat en mer hyffsad realiserad avkastning. Detta eftersom min strategi är baserad på "köp och behåll" och är inte värdebaserad. Jag är helt enkelt inte tillräkligt insatt och kunnig för att ta köp/sälj beslut baserat på ett företags värderingar. Därför har jag sedan jag aktivt påbörjade min resa mot en "mindre inrutad vardag" hållit mig (relativt) strikt till en

Nyckeltal December 2021

December 2021 Snart dags för en årssammanställning men först en snabb överblick av nuläget. Portföljen innehåller 146 aktier och 9 fonder. Portföljvärde Aktier - 2 425 000kr Fonder - 1 185 000kr Utdelningsprognos per år 88 000kr Utdelningstillväxt YTD 8,5% (mål >6%) Direktavkastning: 4,39% (mål >5%) YoC 6,92% (mål >6%) Avkastning TD Aktier - 43,07% Fonder - 313,12% Totalt - 82,30%

Andra miljonen uppnådd